Gevangen in de naam van vrijheid
„Op geen enkele manier had dit voorkomen kunnen worden; aldus het enige land op de wereld waar dit regelmatig gebeurt”. Zo luidde de kop boven een artikel van een Amerikaanse satirische nieuwsorganisatie naar aanleiding van de schietpartij afgelopen week in Uvalde, Texas.
Negentien kinderen in de leeftijd van zeven tot tien jaar en twee leerkrachten werden daar door een jongen van net achttien jaar op een gruwelijke manier neergemaaid met een automatisch geweer.
Terwijl de 22 families van de slachtoffers en de dader deze week hun kinderen zullen begraven, houdt de National Rifle Association, de wapenlobby die onbeperkt wapengebruik in de Verenigde Staten propageert, haar jaarvergadering in dezelfde staat. Een schrijnender contrast is bijna niet denkbaar.
Het middel om schietpartijen te voorkomen, lijkt even logisch als simpel: verminder het aantal vuurwapens. Logisch, als we naar de feiten kijken. Geen land ter wereld bezit zoveel vuurwapens als de Verenigde Staten: bijna 400 miljoen. Aan elke honderd Amerikanen staan 120 vuurwapens ter beschikking. Met gemiddeld 43.000 doden per jaar door vuurwapengeweld steken de VS schril af bij veel westerse landen, waar gemiddeld twintig keer minder doden vallen door vuurwapengeweld. Er is geen land waar meer schietpartijen per jaar plaatsvinden dan in de VS. De teller voor dit jaar staat inmiddels op 213. De VS zijn het enige land op aarde waar schoolgaande kinderen moeten oefenen om op de juiste manier te kunnen reageren als een schutter de school in komt.
Al met al reden genoeg om het aantal wapens te reduceren. Maar dan rekenen we buiten de ‘religie’ van veel Amerikanen: de religie van de vrijheid die verankerd ligt in het ontstaan van de VS. Toen de inwoners van de in Amerika gevestigde Engelse koloniën tegen de overheid in Engeland in opstand kwamen, was een van de reacties dat wapenbezit werd verboden. Om de bevolking het recht te geven zich tegen een onderdrukkende overheid te verdedigen, werd het Second Amendment toegevoegd aan de grondwet van de VS. Hierin staat: „Omdat een goed gereguleerde militie noodzakelijk is voor de veiligheid van een vrije staat, mag het recht van het volk om wapens te hebben en te dragen niet worden geschonden.” Deze toevoeging is voor veel Amerikanen een ‘heilige’ regel, waarbij elke poging om wapenbezit te reguleren bij voorbaat wordt gezien als een inbreuk op hun vrijheid.
Enige reflectie op de historische context van deze wetgeving en op het feit dat de opstellers ervan het afslachten van kinderen in scholen niet voor ogen hadden, ontbreekt met name binnen de Republikeinse partij. Het argument is veelal dat de vuurwapens niet het probleem zijn maar de mensen. Het zijn volgens Republikeinen de psychopaten en de ”bad guys” die met een geweer mensen doden. Echter, dezelfde Republikeinen in de Amerikaanse Senaat blokkeren op dit moment wetgeving om de achtergrond van mensen te kunnen controleren als zij een wapen willen kopen, zodat psychisch zieken en criminelen geen toegang tot wapens krijgen.
De enige oplossing die Republikeinen aandragen om schietpartijen te voorkomen, is meer wapens toestaan. Zo zouden scholen bewaakt moeten worden door oud-militairen en leerkrachten bewapend voor de klas moeten gaan staan. In de naam van vrijheid moeten schoolgebouwen veranderen in gevangenissen met één in- en uitgang en met kogelwerend glas. Maar wat betekent vrijheid nog als de angst voor schietpartijen een reëel onderdeel is van het dagelijks leven? Daarnaast is het moeilijk uit te leggen dat veel Republikeinen voor de bescherming van het ongeboren leven vechten, maar tegelijkertijd geen vinger willen optillen om geboren leven te beschermen tegen vuurwapengeweld.
Ten slotte wil ik onze Amerikaanse vrienden de vraag stellen of hun visie op de overheid die ten grondslag ligt aan het Second Amendment wel een Bijbelse visie is. Nergens lees ik in de Bijbel dat de Heere Jezus of Paulus oproept om tegen de onderdrukkende Romeinse overheid de wapens op te nemen. Als het antwoord op die vraag ”nee” is, wordt het tijd om de afgoderij van het vuurwapenbezit af te schaffen, zodat niet meer kinderen en volwassen geslachtofferd worden op het altaar van de vrijheid.
De auteur is moleculair bioloog.