Toedracht omslaan Urker binnenvaartschip onderzocht
De Veiligheidsregio heeft vrijdag bij de Rotterdamse haven opdracht gegeven voor de berging van het omgeslagen Urker binnenvaartschip Mar-Grethe in de buurt van de Maeslantkering.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat de toedracht onderzoeken, meldde de Raad vrijdag op Twitter. Schipper Kees Post wijt het kapseizen van zijn binnenvaartschip aan het inhaalgedrag van twee zeeschepen, zei hij vrijdag tegen plaatselijke nieuwssite Het Urkerland. „De grootste van de twee wilde de andere nog net voor de Maeslantkering inhalen en ging naar mijn idee even vol aan.”
Door de inhaalactie ontstond een grote hekgolf, waardoor de Mar-Grethe uit balans raakte. Post: „Ik zag dat de lading bewoog en meteen gebeurde het al. Binnen een seconde waren we omgeslagen.”
Gered
Het schip kapseisde donderdag op de Nieuwe Waterweg. De schipper van het 70 meter lange binnenvaartschip kon worden gered. Hij verkeert volgens een woordvoerder „in redelijk goede gezondheid.” Het Algemeen Dagblad meldde dat Post naar het ziekenhuis is gebracht nadat hij had verklaard dat er een tweede persoon, de 20-jarige Wilco de Groot, op het schip aanwezig was.
Dat bemanningslid is nog altijd vermist. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond zei vrijdag dat dit vermiste bemanningslid vermoedelijk niet meer in leven is. De omstandigheden zijn dusdanig dat de overlevingskans niet groot is, aldus de zegsman.
Het slachtoffer zal of in het schip zijn, of zal in het water terecht zijn gekomen en zijn meegevoerd door het water. Er stond op het moment dat het gebeurde donderdag een ebstroom, dus een stroom richting zee.
Donderdag werd door duikers van een private partij gezocht in het schip naar de vermiste persoon, zei de woordvoerder van RijnmondVeilig. Er zijn volgens de woordvoerder voorbeelden bekend van mensen die na 6 uur nog uit een schip gered zijn. „De mogelijkheid bestaat dat de vermiste persoon in een luchtbel zit.”
Gestaakt
In de nacht van donderdag op vrijdag werd de reddingsoperatie gestaakt en meldde de Veiligheidregio dat zou worden overgegaan tot de berging van het schip. Vrijdag werd volgens de woordvoerder van de Veiligheidsregio niet meer actief in de omgeving gezocht naar het vermiste bemanningslid. „Maar we zijn wel extra alert.” De berging was vrijdagochtend nog altijd aan de gang, vertelde de zegsman. Het scheepvaartverkeer kan er desondanks wel gewoon lang.
Het vaartuig was geladen met anodeblokken, zegt de woordvoerder. Die worden volgens hem gebruikt in de industrie. „Het is een soort samengeperst koolstof.” De lading vormt geen gevaar voor de natuur.