Excuses organisatie voor problemen met toegang tot klimaattop
De VN-organisatie die de klimaatconferentie in Glasgow organiseert heeft excuses aangeboden aan deelnemers van de top voor problemen bij het binnenkomen van het conferentiecentrum. Daar stonden in de eerste dagen soms enorme rijen. Het secretariaat van het VN-klimaatprogramma wijst nog eens op de „uitzonderlijke en nooit vertoonde omstandigheden” waar de top door de coronapandemie mee te maken heeft.
Zo moeten dagelijks alle geregistreerde zelftestresultaten van alle aanwezigen worden gecontroleerd bij het eerste hek. Hoe snel dat gaat, wordt bepaald door het tempo waarop de bezoekers hun telefoon pakken en de mail van gezondheidsdienst NHS laten zien. De veiligheidscontrole die verderop met scanners en metaaldetectoren volgt, kost aanmerkelijk meer tijd.
Zeker op maandag, toen de meeste wereldleiders aanwezig waren op de zogeheten COP26, dromden duizenden mensen samen voor de ingang van het gebouw waar de veiligheidscontroles worden gedaan. En dat terwijl mensen binnen overal worden opgeroepen om afstand van elkaar te houden.
Ook het gebruik van het digitale platform dat voor de top is opgetuigd verliep niet voor iedereen soepel. „We begrijpen dat deelnemers problemen hebben ervaren met de toegang tot het COP26-platform”, schrijft de organisatie. Die legt uit dat het een nieuw en complex systeem is.
„In veel opzichten waren de eerste dagen van de COP26 een leerproces”, concludeert de organisatie. Die vraagt de deelnemers om „steun en begrip”. De organisatie is ervan overtuigd dat daarmee de „best mogelijke uitkomsten voor mensen en de planeet” bereikt kunnen worden.