Binnenland

Verbreden Rijnbrug Rhenen veel duurder; andere opties worden bekeken

Het verbreden van de Rijnbrug bij Rhenen valt veel duurder uit dan verwacht. De provincies Gelderland en Utrecht en de gemeenten in de regio bekijken daarom ook andere opties om de verkeersproblemen bij de brug op te lossen.

Jan Kas
13 October 2021 11:26
De Rijnbrug bij Rhenen. beeld Wegenwiki, Chris
De Rijnbrug bij Rhenen. beeld Wegenwiki, Chris

Volgens nader onderzoek nemen de kosten voor de Rijnbrug met circa 65 miljoen euro toe. Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland vragen zich nu af of de provincie wel met de verbreding door moet gaan, temeer omdat ze geen structurele oplossing biedt. Na 2030 ontstaat er weer opstoppingen ten noorden van de brug, aldus GS in een brief aan Provinciale Staten.

Natuurgebied

Een mogelijke optie is doortrekking van rijksweg A30 (Barneveld-Ede) naar de A15 (Tiel-Elst) bij Opheusden. Daarmee wordt wel het waardevol geachte natuurgebied Binnenveld bij Ede, Veenendaal en Wageningen doorkruist. Om die reden werd in het verleden van deze mogelijkheid afgezien.

Het verkeer op de N233 (Veenendaal-Kesteren) via de Rijnbrug loopt in de spitsuren vaak vast. De bereikbaarheid van de regio Foodvalley (Barneveld-Ede), de economische ontwikkeling van Ede en Wageningen en de leefbaarheid in Rhenen en Kesteren staan hierdoor onder druk. De brug ligt op de provinciegrens.

Nieuw brugdek

In 2018 is besloten een nieuw brugdek met tweemaal twee rijbanen aan te leggen op de bestaande brugpijlers. Gelderland en Utrecht stelden daarvoor ruim 80 miljoen euro beschikbaar.
Aangenomen werd dat de verbreding in 2025 gereed zou zijn. Begin dit jaar werd geconstateerd dat het project vertraging op kan lopen doordat extra uitstoot van stikstof mogelijk effect heeft op omliggende natuurgebieden.

Uit onderzoek naar de sterkte van de brugpijlers is gebleken dat drie pijlers waarschijnlijk versterkt moeten worden voor de plaatsing van de nieuwe stalen bovenbouw. Dat maakt de verbreding aanmerkelijk duurder. Verder zijn de stijgende prijzen van bouwmaterialen een oorzaak van de extra kosten. Afgesproken was dat Gelderland en Utrecht elk de helft van de bijkomende lasten zouden betalen.

Geen geld

GS van Gelderland zeggen nu geen geld te hebben om het budget aan te vullen. Bezuinigen op het project is volgens de provincie niet aan de orde. „Het ontwerp van het nieuwe brugdek en de infrastructuur op de brug is al sober en doelmatig. Een extra slag levert daarom weinig financiële ruimte op, ook omdat we niet van onze richtlijnen voor veiligheid af willen wijken.” Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft meermalen laten weten dat op een rijksbijdrage niet gerekend hoeft te worden.

Voor het einde van het jaar beslissen de provincies hoe ze verder willen gaan met het project. „De komende weken gaan we alle opties in de volle breedte verkennen, samen met de provincie Utrecht en de regio”, aldus GS van Gelderland.

Utrecht

Gedeputeerde Arne Schaddelee van Utrecht is „zeer verbaasd” over de stap van zijn Gelderse collega’s. „Onderzoek loopt nog, dat ronden we gezamenlijk af in december. Gelderland lijkt desondanks nu al conclusies te willen trekken. Die gaan een richting uit die we in Utrecht niet herkennen. De voornaamste toename van het krediet betreft indexatie en het verlagen van de overschrijvingskans. Ten tijde van de besluitvorming bij beide provincies was dat nog geen standaardwijze, inmiddels is dat wel gemeengoed op alle projecten. Het direct goed afdekken van gesignaleerde risico’s is in onze ogen logisch. Daarmee voorkomen wij verrassingen op een later moment en bespoedigen wij de realisering. Wij hebben daarom nog steeds alle vertrouwen in nut, noodzaak en realiseerbaarheid van het project. Hopelijk komen we alsnog, samen met Gelderland, tot een constructief vervolg voor uitvoering van de eerder genomen besluiten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer