„Amper minder verkeersslachtoffers”
Het verkeer is voor voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers afgelopen jaar gevaarlijker geworden. Als gevolg van de lockdowns reden auto’s harder, met relatief meer ongevallen in de bebouwde kom tot gevolg. Dat constateert de politie volgens het AD op basis van de nieuwe ongevallencijfers over 2020.
Dankzij de coronapandemie registreerde de politie vorig jaar ‘slechts’ 80.685 ongelukken, ruim een vijfde minder dan in 2019. Dat blijkt volgens de krant uit de nieuwe verkeersrapportage van Smart Traffic Accident Reporting (Star), waarin politie met diverse partijen, zoals verzekeraars samenwerkt. Vanaf maart, het begin van de coronatijd, tot het einde van het jaar kelderde het aantal ongevallen zelfs met 23 procent. De cijfers kunnen overigens nog licht veranderen, later deze maand komt het CBS met definitieve aantallen.
De daling resulteert niet in een gelijke afname van het aantal verkeersgewonden en -doden. In de praktijk is het vooral blikschade die door de grotere rust op het wegennet uitblijft. Het aantal gewonden daalde slechts 11,2 procent, van 20.682 naar 18.511. Het aantal verkeersdoden daalde van 556 naar 513, een afname van 10,1 procent.
Uit het onderzoek blijkt dat met name voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers meer risico lopen op een verkeersongeval, aldus ict-bureau Via dat de cijfers analyseerde. ,Zij profiteren er minder van dat het door de coronamaatregelen rustiger op de weg is”, vertelt Erik Donkers, expert verkeersveiligheid van Via, tegen het AD. Dat komt doordat automobilisten harder zijn gaan rijden, aldus het rapport van het ict-bureau.