Economie

Black Friday: niet zomaar een uitverkoop

Wie de radio aanzet, online cadeautjes zoekt of door winkelcentra loopt, kan er niet omheen: het is Black Friday. Retailers bieden hoge kortingen op populaire producten om sinterklaas- en kerstinkopers te verleiden bij hen toe te slaan.

Orkun Akinci
24 November 2017 10:14Gewijzigd op 17 November 2020 02:52
Affiches in Amsterdamse winkels laten weten dat het Black Friday is. Steeds meer winkelketens nemen het Amerikaanse fenomeen over. Black Friday markeert de start van de feestmaand.  beeld ANP, Bart Maat
Affiches in Amsterdamse winkels laten weten dat het Black Friday is. Steeds meer winkelketens nemen het Amerikaanse fenomeen over. Black Friday markeert de start van de feestmaand.  beeld ANP, Bart Maat

Het is een betrekkelijk nieuw fenomeen, overgewaaid uit de Verenigde Staten. Black Friday markeert de start van de feestmaand, vanaf nu kan iedereen zijn inkopen doen. Tal van winkels stunten met grote kortingen. Bol.com, BCC en Mediamarkt haalden het Amerikaanse verschijnsel enkele jaren geleden naar Nederland, dit jaar lijken vrijwel alle grotere retailers mee te doen.

„Je kunt het je niet permitteren om niets te doen”, zegt retaildeskundige Paul Moers. „Op deze dag halen sommige winkels rustig drie keer de omzet van een andere dag in deze periode. Kleinere marges? Geen probleem. Vanwege de lage kosten kopen mensen méér.”

Consumenten voelen zich al snel de grote winnaar. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor winkeliers, zegt directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. „De marges zijn kleiner, maar tien dubbeltjes maken ook een euro.”

En zeker dit jaar gaan alle verkooprecords eraan, voorspelt hij. „De economie groeit, de mensen hebben meer te besteden. We denken dat de omzet tijdens de feestmaand zo’n 7 procent hoger zal liggen dan vorig jaar. De mensen gooien alle schroom van zich af.”

Maar is het dan nog nodig om een Black Friday te houden? Toch wel, zegt Cor Molenaar, die vele marketingstrategieën ontwikkelde voor grote merken.

„Voor onlineaanbieders is dit onderdeel van het groeimodel. Nieuwe klanten zijn over het algemeen blijvers. Wie de komende dagen voor het eerst iets koopt bij een internetaanbieder, doet dat gemiddeld genomen volgend jaar nog drie of vier keer. Winkeliers gebruiken Black Friday vanuit het defensief. Zij staan onder druk en mogen de slag niet missen”, aldus Molenaar.

Van Golberdinge vindt niet dat je Black Friday met een ordinaire uitverkoop kunt vergelijken. „Integendeel. Bij een uitverkoop gaat het om spullen die niet meer passen bij het seizoen, zoals zomerkleding in de herfst of kerstkransjes in januari.

Tijdens Black Friday krijgt de consument juist korting op producten die hij toch al in deze periode wil kopen. Winkeliers willen mensen alleen verleiden om ze bij hen te kopen in plaats van bij een concurrent.”

Molenaar kan zich niet herinneren dat voor de intrede van Black Friday de winkeliers hun prijzen in deze periode van het jaar lieten zakken. „Retailers moesten juist rond de feestmaand veel omzet draaien. Tijdens de recessie zag je wel dat producten steeds eerder werden afgeprijsd. Winkeliers begonnen half december al bang te worden dat ze met voorraden bleven zitten.”

Dit jaar zijn er bijna geen retailers meer die níét meedoen. Zelfs enkele supermarkten wagen zich eraan.

Het kan niet anders dan een succes worden, zegt Molenaar. „Nederlanders zijn gespitst op korting. Een aanbieding willen ze nooit missen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer