‘Ouderen de dupe van sluiten bankfilialen door ING en Rabobank’
ING en Rabobank gaan met hun beslissingen om een groot deel van de bankfilialen te sluiten voorbij aan het belang van ouderen. Dat concluderen ouderenorganisaties als ANBO en KBO-PCOB.
De ANBO wijst erop dat nog steeds veel mensen niet digitaal hun bankzaken doen. Ook de snelheid waarmee veranderingen worden doorgevoerd zijn een punt van zorg. KBO-PCOB meent dat de serviceverlening bij banken in het algemeen zienderogen verandert en dat daarbij te weinig wordt stilgestaan bij de gevolgen voor met name de kwetsbare, niet-digitale klant.
„Heel veel senioren melden zich bij ons over de belabberde dienstverlening. Zij weten niet bij wie ze terecht kunnen, omdat filialen gesloten worden of al gesloten zijn”, aldus Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB.
De ANBO wijst erop dat dienstverlening van ING, maar ook die van Rabobank en ABN AMRO, op termijn overgaat naar Geldmaat. „Binnen Geldmaat komen, als alles klaar is, meer servicepunten beschikbaar. Maar dat duurt nog een tijd”, zegt ANBO-directeur Lianne den Haan. „Ik heb banken al eerder gevraagd om de sluiting van servicepunten en filialen pas uit te voeren als de alternatieve servicepunten bij Geldmaat zijn geopend. Dat verzoek doe ik nu, met nadruk, weer.”