Prinsjesdag4Kids: met de leerlingen door Den Haag
Kinderen houden een kabinetsvergadering, schrijven een troonrede, voeren het woord tijdens de Algemene Beschouwingen. Het nieuwe lespakket Prinsjesdag4Kids betrekt leerlingen er helemaal bij. „Al zitten ze op school, we laten hen de gebeurtenissen in Den Haag beleven alsof ze erbij aanwezig zijn.”
Prinsjesdag4Kids vervangt de lesbrief Prinsjesdagbode die het Reformatorisch Dagblad tientallen jaren uitbracht. Het RD heeft het nieuwe pakket door onderwijsbureau Edu-Sign in Sliedrecht laten ontwikkelen. Ze werken al langer samen in de ontwikkeling van News2Learn, de basisschoolmethode voor begrijpend lezen en mediawijsheid.
„Het RD wilde meer dan de lesbrief; de gebeurtenissen moesten dichter bij de kinderen worden gebracht”, zegt Pieter Dirk Blom, onderwijskundige bij Edu-Sign. En dat gebeurt. In vlogjes spreekt Gerard Vroegindeweij, politiek redacteur bij het RD en samensteller van de oude lesbrief, de kinderen rechtstreeks aan.
Naar het Binnenhof
Het lespakket, bestemd voor de bovenbouw van de basisschool, beslaat vier dagdelen. In het eerste komen de voorbereidingen op Prinsjesdag aan de orde. Vroegindeweij interviewde een politieagente en neemt de kinderen mee de Koninklijke Stallen in.
Dan volgt het Binnenhofspel, een soort ganzenbord waarmee ze een plaats in de Ridderzaal kunnen winnen.
In een volgende vlog voeren Vroegindeweij en SGP-voorlichter Menno de Bruyne de leerlingen door de gebouwen rond het Binnenhof. De gouden koets komt voorbij, en zijn huidige vervanger, de glazen koets. De route komt in beeld: straten, standbeelden, mooie oude gebouwen, soldaten en bezoekers.
Tijdens het tweede dagdeel nemen de kinderen deel aan een vergadering van de ministerraad waarin het opstellen van de begroting wordt afgerond door het laatste deel van het beschikbare geld te verdelen. Zes ministeries hebben daarvoor elk hun wensen. Wie krijgt wat, en waarom?
Livestream
En dat is nog niet alles; leerlingen schrijven hun eigen troonrede. Die gaan ze vervolgens in het derde dagdeel met de echte Troonrede vergelijken, nadat koning Willem-Alexander die heeft uitgesproken.
Dat volgen de kinderen –althans, de klassen die niet in Den Haag achter de hekken staan– op school via een livestream. Ze maken er een verslag van en bedenken welke kritiek de oppositiepartijen op de beleidsvoornemens zouden kunnen hebben.
Na Prinsjesdag volgt het laatste van de vier dagdelen: de Algemene Beschouwingen. Al zijn die dit jaar uitgesteld totdat het nieuwe kabinet is gevormd, de kinderen houden ze wél. De klas wordt verdeeld in de fracties SGP, SP, D66 en Partij voor de Dieren.
Het lespakket reikt voor elk van de fracties een partijprogramma met vier thema’s op kinderniveau aan. Terwijl bij de beschouwingen in de Tweede Kamer alleen de fractievoorzitters achter de microfoon staan, voeren in de klas alle kinderen het woord. De leerkracht vervult de rol van minister-president.
Tot slot worden de leerlingen vanuit de echte Tweede Kamer toegesproken door drie fractieleiders, die hun een boodschap meegeven.
Voor de docenten is er een digitale handleiding, gericht op het digibord. En de leerlingen krijgen de krant, het Reformatorisch Dagblad, met daarin de Troonrede die door een journalist is ‘vertaald’ voor kinderen.