Bahlman over zijn verboden auto, die nu toch de stad weer in mag
Johan Bahlman moest zijn BMW uit 1985 van de hand doen toen Rotterdam in 2015 een milieuzone instelde. Deze week bepaalde de rechter dat benzineauto’s van voor 1992 toch de binnenstad weer in mogen. „Maar ik ben tevreden met de BMW uit 1997 die ik vorige week kocht”, zegt Bahlman. „Een iets jongere auto heeft ook voordelen.”
TOEN
Vanuit Veenendaal kwam ik in Rotterdam terecht toen ik aan de Haagse Hogeschool studeerde. Ik woon inmiddels negentien jaar in de Maasstad, waar ik bij het Havenbedrijf Rotterdam werk als inkoper.
Ik heb een voorliefde voor oudere auto’s, ook wel uit nostalgie. Mijn eerste kwam uit de BMW 6-serie, uit 1976. Die heb ik helemaal uit elkaar gehaald en gerestaureerd. Na zes jaar kwam er een kleine Polo uit 1996, maar die reed ik na een jaar total loss. Ik wilde graag weer een oldtimer, en graag een BMW.
In 2006 kocht ik een beige BMW 320, een coupé, bouwjaar 1985. Die heb ik negen jaar gehad. Ik was de tweede eigenaar van die auto en heb er met veel lol mee gereden.
Al langere tijd was er sprake van om een deel van Rotterdam tot milieuzone te verklaren. Dat is goed gecommuniceerd. Ruim van tevoren stonden er camera’s aan de rand van het gebied. Die registreerden je kenteken en vervolgens verscheen op een matrixbord de mededeling of je auto straks nog wel of niet toegestaan was.
Het gebied strekt zich uit van het noorden van de stad tot de Nieuwe Maas en omvat ook nog een heel klein deel van het stadsdeel ten zuiden van de rivier. Ik woon in Blijdorp, dus in de milieuzone. Dat betekende dat mijn auto niet meer was toegestaan.
Daar was ik niet blij mee. We hadden de keuze tussen verkopen of gebruikmaken van de sloopregeling van de gemeente Rotterdam. Ik koos voor dat laatste. In januari vorig jaar ging m’n auto naar de schroot. Ik kreeg er 1000 euro voor, en dat was ook wat hij waard was, dus financieel ben ik er niet bij ingeschoten. Voor die 1000 euro heb ik een Seat uit 2001 gekocht.
Diesels van voor 2001 werden ook uit de stad geweerd. Het betekende dat mijn ouders niet met hun Volkswagen Passat uit 2000 op bezoek konden komen. Ze moesten dan de twee jaar jongere Passat van mijn broertje nemen: hetzelfde model als hun eigen auto, en volgens mij met dezelfde uitstoot.
NU
Eind mei werd bekendgemaakt dat het instellen van de milieuzone ervoor gezorgd heeft dat de lucht in de stad stukken schoner is. Ook de regeling waarbij subsidies worden verstrekt als mensen hun oude, vervuilende auto of bestelwagen laten slopen, heeft een gunstig effect op de luchtkwaliteit. Ruim 5000 Rotterdammers hebben voor 1 januari 2017 hun oude auto voor de sloop aangeboden. Tussen oktober 2015 en november vorig jaar is de uitstoot van roet en stikstofdioxide met respectievelijk 29 en 12 procent afgenomen.
Ik heb hier wel m’n vraagtekens bij. Hoeveel oude auto’s reden er nu werkelijk rond in Rotterdam? Ik zag er nooit zo veel. Juist oudere auto’s staan een groot deel van de tijd stil; ze worden doorgaans niet gebruikt door mensen die tienduizenden kilometers per jaar rijden.
Ik fiets naar m’n werk en heb dan meer last van de stank van scooters dan van auto’s. Ze zouden de scooters beter kunnen aanpakken.
Bij de Kop van Zuid, waar ik werk, liggen nogal eens cruiseschepen. Die zijn enorm vervuilend, en er werd door omwonenden veel geklaagd over de zwavel- en dieseldampen. Als ik de zwarte pluimen van die enorme schepen richting de milieuzone zag waaien, moest ik weleens lachen. Er zijn nu wel maatregelen tegen genomen.
Nieuwe auto’s filteren de uitstoot, maar zijn niet altijd zuiniger. Slurpers rijden 1 op 11, net als de BMW die ik had.
Bovendien is luchtvervuiling slechts een deel van de milieuproblematiek. Oude auto’s zijn betrouwbaarder en gaan langer mee. In de negen jaar dat ik de BMW 320 had, heb ik buiten het reguliere onderhoud één keer de waterpomp vervangen. Alle andere onderdelen functioneerden nog goed. Nieuwe auto’s stoten minder vieze dampen uit, maar zijn er niet meer op gebouwd om zo lang mee te gaan. Is het duurzaam een auto snel naar de schroothoop te brengen? Hoeveel energie is er nodig om een nieuwe auto te produceren?
STRAKS
De Seat heb ik binnen anderhalf jaar van de hand gedaan, want er kwam veel onderhoud aan. Sinds vorige week bezit ik een BMW uit 1997. Dat bouwjaar is toegestaan, maar het is een heel grote auto, uit de 7-serie. Of die nu zo milieuvriendelijk is? Maar ik mag er de stad mee in.
Woensdag sprak de Rotterdamse rechtbank uit dat personenauto’s en bestelwagens die op benzine rijden en van voor 1 juli 1992 zijn, toch weer in de milieuzone mogen rijden. Veertien eigenaren die hadden geklaagd, werden in het gelijk gesteld. De gemeente mag dieselauto’s van voor 1 januari 2001 wel uit het centrum blijven weren.
De rechter vindt dat het gemeentebestuur onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van de kleine groep eigenaren van oude benzineauto’s. Volgens onderzoeken maken zij slechts 0,14 procent van het totale verkeer uit en de milieuopbrengst van het weren van deze auto’s is daarmee te verwaarlozen, aldus de rechtbank. Milieudefensie was teleurgesteld over de uitspraak en wil dat de landelijke overheid de gemeenten steunt die milieuzones proberen te handhaven.
Dus mijn BMW van 1985 zou weer zijn toegestaan, maar die is allang naar de schroothoop. Met de auto uit 1997 die ik nu gekocht heb, ben ik echter heel tevreden. Een auto die iets minder oud is, heeft ook zo zijn voordelen: minder roestvorming, grotere veiligheid, meer comfort. Het is nog steeds geen oldtimer, maar in luxe ben ik er wel een aantal stappen op vooruitgegaan.