Ontmoetingsdag Bewaar het Pand: Reformatie begint met bekering
„De reformatie van de kerk begint met gebed en de oproep tot bekering”, aldus ds. K. Visser, predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Barendrecht. „Onze kerk begeert gereformeerd te zijn in de leer en christelijk in de levenswandel.”
Ds. Visser was zaterdag in Werkendam een van de sprekers op de ontmoetingsdag van de stichting Bewaar het Pand, uitgaande van de Christelijke Gereformeerde Kerken. De ontmoetingsdag, die driehonderd bezoekers telde, stond in het teken van 500 jaar Reformatie.
„Het wezen van de kerk is dat God haar vergadert, onderhoudt en beschermt”, zei ds. Visser. „Echt lijden aan de kerk is geen zaak van vermaak. We hebben liefde tot de kerk, ondanks haar gebreken.”
De predikant liet zien hoe Johannes in het Bijbelboek Openbaring de kerk oproept tot reformatie. Aan alle zeven gemeenten wordt een boodschap gebracht. Eerst wordt de voorganger aangesproken, maar ook de gemeenten zelf. „Ze zijn verantwoordelijk voor de dienaren van het Woord. De kerk krijgt de boodschap een vuurtoren te zijn, een pilaar en een licht op een berg.”
Sprekend over de reformatie van het gezin, stelde ds. Egas de vraag of christenen met hun gezin in Bethel of in Sichem wonen. Bethel, de plaats waar ze met hun gezin de Heere vrezen, of in Sichem, waar kerk en wereld in elkaar opgaan.
Jakob woonde in Sichem, waar zijn gezin de afgoden diende (Genesis 34 en 35). „Een beschamende les als dat ook voor ons geldt”, zei de predikant uit Nieuwkoop. Totdat God Jakob tot reformatie oproept. Hij moet met zijn gezin naar Bethel verhuizen. Daar komt het tot een radicale breuk met de zonde. Jakob reinigt zijn gezin, dat zijn kleding verandert en de levenswandel heiligt. Zo krijgt Jakob met zijn gezin een onverdiende zegen.
Ds. Egas: „Er vindt reformatie in het gezin plaats wanneer vader en moeder vertellen wat en wie de Heere voor hen is. Dat hebben onze gezinnen nodig.”
De reformatie van de leer is verbonden met het Woord, wordt beschreven in het Woord en wijst voor de zaligheid op het Woord. Dat betoogde ds. A. Hoekman, predikant in Alphen aan den Rijn. De reformatie van de leer is volgens hem niet het „met elkaar uitdokteren wat de leer is.” Het is een terugkeer tot het Woord en een buigen onder het Woord. Evenmin is het een vasthouden aan een aangegroeide traditie of een terugkijken op de traditie van de kerk.
Het Woord tekent het onderscheid tussen wat de Rooms-Katholieke Kerk leert en wat het Woord voorhoudt. „De reformatie van de leer is daar waar de prediking centraal staat. Daarin moet het gaan om Jezus Christus, de Gekruisigde en Opgestane. Alleen daarin ligt onze zaligheid”, aldus ds. Hoekman.
Als laatste spreker op de ontmoetingsdag wees ds. K. Hoefnagel op de reformatie als gevolg van de val in Adam. „Daarom is een reformatie van het leven nodig, die alleen de Heere mogelijk maakt”, zei hij. „Hij werkt dat wonder door de Heere Jezus, Die gehoorzaam was aan de Vader. Hij droeg de straf van Gods toorn. In Zijn gehoorzaamheid mogen wij door het geloof delen in de vrijspraak. De Heilige Geest laat zien dat ik gedeformeerd ben en gereformeerd moet worden. Zo maakt Hij gehoorzaam tot een heilige levenswandel.”