Prof. Den Hertog: Rechtvaardiging goddeloze vormt ethiek
Als God de goddeloze rechtvaardigt, verandert de Heilige Geest ook het leven van de mens. „Hij maakt hem vindingrijk in het doen van goede werken”, aldus prof. dr. G. C. den Hertog. „Gods gerechtigheid geeft vorm aan de ethiek.”
Prof. Den Hertog (67) nam vrijdagmiddag afscheid als hoogleraar systematische theologie (dogmatiek en ethiek) van de Theologische Universiteit Apeldoorn. Tijdens een bijeenkomst in de Grote Kerk in Apeldoorn sprak hij over de eerste ethiek van de Reformatie, naar aanleiding van Maarten Luthers ”Sermon von den guten Werken”.
De Duitse kerkhervormer had veel overhoop gehaald, zei prof. Den Hertog. „Op minstens één punt wilde men graag meer duidelijkheid: is er nog wel plaats voor goede werken?” Om op die vraag antwoord te geven, schreef Luther een uitvoerige preek over de goede werken, waarin hij de Tien Geboden uitlegde. De reformator besteedde vooral aandacht aan het eerste gebod. „Hij wilde laten zien dat dit het belangrijkste gebod is, omdat het ons oproept alles alléén van de Heere te verwachten en te geloven dat Hij het in alles goed met ons meent.”
Volgens Luther was rechtvaardiging niet iets dat zich enkel aan de binnenkant van het leven afspeelt. Als God de goddeloze rechtvaardigt, verandert de Heilige Geest ook het leven van de mens.
Wat betekent dit voor de ethiek? Prof. Den Hertog verwees naar een studie van de Duitse theoloog Hans Günter Ulrich. „De goede werken zijn alléén goed te noemen als ze erop gericht zijn God door ons heen te laten werken.”
Goede werken zijn geen vastliggende normen en waarden. „Nee, zoals Efeziërs 2:10 zegt, gaat het erom dat we de goede werken doen die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen. God heeft ze al klaargelegd voor ons, maar we moeten ze altijd weer ontdekken.”
Daarbij is Gods Woord leidraad. „Waar we God door Zijn Geest in ons laten werken, blijven we niet steken in: „Dat mag ik niet van mijn geloof. We gaan „met lust en liefde naar de wil van God alle goede werken volbrengen”, zoals de Heidelbergse Catechismus zegt.”
Zie ook:
Prof. Den Hertog neemt afscheid van TUA: Vreugde in dienstbaarheid (RD.nl, 09-02-2017)
Synode CGK verleent prof. Den Hertog emeritaat (RD.nl, 12-10-2016)
Leven rond en uit de verzoening – interview met prof. G. C. den Hertog (Reformatorisch Dagblad, 31-10-2014)
Een ongeplande ontmoeting met Iwand - interview met prof. dr. G. C. den Hertog (Reformatorisch Dagblad, 27-08-2010)
Een indrukwekkende en feestelijke bijeenkomst: Inauguratie prof. dr. G.C. den Hertog (De Wekker, 15-02-2002)
Leiding geven aan een volk dat onderweg is naar de erfenis: Installatie dr. G.C. den Hertog (De Wekker, 15-02-2002)
Dr. Den Hertog neemt afscheid van Leiden (Reformatorisch Dagblad, 21-01-2002)
Theologische Universiteit – benoeming dr. G. C. den Hertog tot hoogleraar (De Wekker, 18-01-2002)
Tegen de moderne stroom inroeien : Met benoeming van zesde hoogleraar is ‘Apeldoorn’ voltallig – interview met prof. Den Hertog (Reformatorisch Dagblad, 04-10-2001)
Troosten en zo zelf getroost worden: Jubilerende dr. Den Hertog is „met vreugde gemeentepredikant” (Reformatorisch Dagblad, 27-10-1999)
Dr. G. C. den Hertog 25 jaar predikant (De Wekker, 22-10-1999)
Vergeten Duitse theoloog Iwand was man die meetelde in zijn tijd: „Den Hertog leverde prestatie, maar nam niet duidelijk afstand van modern standpunt” (Reformatorisch Dagblad, 18-08-1989)
‘Onvrije wil’ als brug tussen geloven en weten: Promotie cum laude in Kampen (Reformatorisch Dagblad, 15-04-1989)
Bevestiging drs. Den Hertog te Leiden (Reformatorisch Dagblad, 27-10-1980)
Afscheid drs. G. C. den Hertog van Kornhorn (De Wekker, 17-10-1980)
Bevestiging en intrede kand. G. C. den Hertog te Kornhorn (De Wekker, 01-11-1974)