Wiebes bekritiseert subsidie hybrideauto
Zes miljard euro milieusubsidie. Klimaateffect nul. „We hadden er nooit aan moeten beginnen.”
Staatssecretaris Wiebes van Financiën is helemaal klaar met de fiscale stimuleringsmaatregelen voor hybrides, auto’s die zowel op elektriciteit als op benzine kunnen rijden.
In een interview met het jongste nummer van Autoweek stelt hij dat de fiscale voordelen voor hybrides niet terecht zijn geweest. „We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen. We hadden er nooit aan moeten beginnen”, aldus de bewindsman.
Het is voor het eerst dat de bewindsman zich zo negatief uitlaat over de regelingen. Eerder oefende hij wel kritiek uit in de Tweede Kamer, maar dat gebeurde niet in zulke ronde bewoordingen als nu.
De overheid heeft de aanschaf van hybrideauto’s flink gestimuleerd. Automobilisten hoefden aanvankelijk geen bpm (aanschafbelasting) en wegenbelasting te betalen. Ook de fiscale bijtelling was laag.
De gedachte was dat automobilisten hun accu na elke rit zouden opladen en dan zo veel mogelijk elektrisch zouden rijden. Uit onderzoek blijkt dat de meesten van hen de oplaadkabel in de auto laten liggen en gewoon op benzine rijden. Naar verluidt zit bij sommigen de oplaadkabel nog in de folie. Volgens Wiebes benutten automobilisten de mogelijkheden voor elektrisch rijden maar voor een kwart.
De Algemene Rekenkamer uitte drie jaar geleden ook al kritiek op de zogenaamde milieuvriendelijke auto’s. De teller van overheidssubsidie stond destijds al op 5 miljard euro.
De overheid heeft dit jaar de fiscale voordelen voor hybridestekkerauto’s al flink versoberd. Alleen degenen die volledig elektrisch rijden, hebben nu nog forse fiscale voordelen. Ze betalen geen bpm en geen wegenbelasting. Ondernemers kunnen profiteren van extra fiscale voordelen. De fiscale bijtelling bedraagt 4 procent. Automobilisten met een ‘gewone’ auto moeten 25 procent van de aanschafwaarde van de auto bij hun inkomen tellen.