Er is reden genoeg om bij Pokémon Go uit de buurt te blijven
De applicatie is officieel nog niet eens in Nederland te verkrijgen. Maar via digitale omwegen hebben inmiddels duizenden mensen Pokémon Go op hun mobiele telefoon geïnstalleerd. Voor de digibeten: met deze spelletjes-app kun je figuurtjes via de camera van je mobiele telefoon zien lopen in de echte wereld, waar je ze moet proberen te vangen. De figuurtjes zijn alleen te zien voor de speler op z’n mobiele telefoon, en niet voor andere mensen. Een echte virtuele wereld dus.
De mobiele game is in een paar dagen tijd wereldwijd een rage geworden. Tal van spelers gaan in de echte wereld op zoek naar de virtuele poppetjes. Op de openbare weg, bij het spoor, in publieke gebouwen en noem alle mogelijke locaties maar op.
Met het gevolg dat ziekenhuizen al de noodklok luiden omdat er mensen verboden ruimtes in willen of ziekenhuiskamers bestormen om hun poppetje te vangen.
ProRail waarschuwt voor gevaar voor mensen die op jacht gaan in de buurt van spoorlijnen. Politieagenten hebben dan ook het nodige te stellen met Pokémonspelers die overlast veroorzaken.
Een spelletjesrage is op zich niet nieuw. Ook toen er nog geen mobiele telefoons waren, werden bepaalde spelletjes soms in een tijdsbestek van enkele maanden erg populair. Zo waren in de jaren tachtig van de vorige eeuw de Rubik-kubussen niet aan te slepen.
Toch zijn er opmerkelijke verschillen te zien tussen bijvoorbeeld de hype rond de kubussen en de rage rond Pokémon Go. Duurde het bij de kubussen een flinke tijd voor het echt een rage werd; Pokémon Go bereikte die status in enkele dagen. Waaróm Pokémon een rage wordt en een ander spel niet, is voer voor psychologen. Maar het feit dát een game zo snel een hype wordt, heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat iedereen met een smartphone altijd zowel een computer als toegang tot internet op zak heeft. Zeker de jongere generatie weet niet beter meer dan dat ze altijd bereikbaar zijn en altijd iedereen en alles kunnen bereiken.
Inmiddels zijn we allemaal gewend geraakt aan de virtuele wereld van de sociale media, waarin we tientallen of honderden vrienden hebben –die meestal nog niet eens kennissen zijn– op Facebook en talloze volgers op Twitter. Met Pokémon Go schuift die virtuele wereld nog dichter tegen de ‘echte’ wereld aan. Maar wel zonder zichtbaar te worden voor de omstanders van de spelers van het spel.
Griezelig is daarbij ook de snelheid waarmee het spel zich over de wereld verspreidt. En de impact die het heeft op mensen, die ineens niets anders meer zien en horen dan het spel op hun mobiele telefoon. Met als gevolg dat ze als zombies over de wereld waggelen, met alle risico’s vandien. Veilig Verkeer Nederland en ProRail waarschuwen niet voor niets. Er zijn zelfs organisaties die zeggen dat het maar een kwestie van tijd is voor er ernstige, mogelijk zelfs dodelijke, ongelukken gebeuren.
Met een ontspannend spelletje is niets mis. Maar gezien alle overlast die deze mobiele game nu al geeft, is er genoeg reden om letterlijk en figuurlijk bij spel én spelers uit de buurt te blijven.