Snorfiets straks wel/niet verbannen van het fietspad
DEN HAAG. Het levert soms gevaarlijke situaties op. Snorscooters en -fietsen op het fietspad. Gemeenten mogen snorfietsers binnenkort verbannen van fietspad naar rijbaan. Om de veiligheid te verbeteren. Niet iedereen is blij.
Minister Schultz (Infrastructuur) maakte gisteren bekend de regels te willen aanpassen zodat gemeenten een verbod voor snorfietsen op het fietspad kunnen afkondigen. Daarmee moet er een eind komen aan de overlast en de ergenis. De nieuwe regel kan over ongeveer een halfjaar ingaan.
Snorfietsers moeten op dit moment van het fietspad gebruikmaken. Amsterdam dringt al jaren aan op maatregelen omdat snorfietsen overlast en gevaarlijke situaties op het fietspad veroorzaken. De snorfietsers moeten straks op de rijbaan een helm dragen, omdat zij zich mengen tussen verkeer dat harder rijdt.
De Tweede Kamer moet het plan officieel nog goedkeuren, maar een meerderheid lijkt voor. Eind vorig jaar verwees de politiek het idee voor een proef in Amsterdam met snorfietsen en -scooters op de rijbaan nog naar de prullenbak. De Kamer heeft in maart echter een motie aangenomen om alsnog te onderzoeken hoe de verandering zorgvuldig kan gebeuren.
In Amsterdam rijdt, volgens minister Schultz, ongeveer 80 procent van de snorfietsers harder dan de toegestane 25 km/uur. De hoofdstad wordt waarschijnlijk de eerste gemeente die snorfietsers van het fietspad weert. Amsterdam is blij met het besluit van de bewindsvrouw. „Goed nieuws voor Amsterdam”, aldus verkeerswethouder Litjens. „Op korte termijn informeren we de gemeenteraad over wat dit precies betekent en wat de vervolgstappen zijn.”
De Fietsersbond –ook blij– zegt al vijf jaar op allerlei manieren te strijden voor een oplossing van de overlast op fietspaden. De bond vindt het belangrijk dat de politiek inziet dat „scheurende en stinkende scooters” niet langer zijn te handhaven op het fietspad. „Voor zowel de fietser, als voor de snorscooteraar is het verplaatsen naar de rijbaan stukken veiliger”, meldt Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond. „Het is goed voor de veiligheid, de gezondheid en het fietsplezier van Amsterdamse fietsers dat de minister de proef nu mogelijk maakt.”
Schultz meldt verder dat er sinds juli een lasergun gebruikt mag worden om te constateren of een snorfiets zo is opgevoerd dat deze opnieuw gekeurd moet worden. Deze aanvulling op de klassieke, arbeidsintensieve rollerbanktest kan de handhaving effectiever maken. De Fietsersbond juicht ook deze maatregel toe.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is minder enthousiast over de plannen van Schultz. „Wij vinden het heel verwarrend als snorfietsers in de ene stad op de rijbaan moeten en in een andere stad niet”, legt VVN-woordvoerder José de Jong uit. „Wij pleiten voor eenduidigheid.” VVN vreest dat de plannen een verlegging van het probleem betekenen. „Als snorfietsers zich aan de maximumsnelheid houden, hoeft er helemaal geen probleem te zijn.” Een oplossing is volgens haar niet zo moeilijk. „Houd een beetje rekening met elkaar.”