Buitenland

Grenzen van de wetenschap bewaken in Shaare Zedek

JERUZALEM – Het Shaare Zedekziekenhuis in Jeruzalem heeft een speciale afdeling die zich met ethische vraagstukken bezighoudt. Prof. Avraham Steinberg: „De medische wetenschap is zo geavanceerd dat je soms voor enorme dilemma’s komt te staan.”

Mr. Richard Donk
9 January 2013 15:45Gewijzigd op 15 November 2020 01:14

RD-journalist Richard Donk liep een paar dagen mee in het Shaare Zedekziekenhuis in Jeruzalem. Vandaag: medische ethiek.

Vrijwel dagelijks lopen artsen in het Shaare Zedek tegen situaties aan die de grenzen van de medische ethiek raken. Baby’s die 
na 24 weken zwangerschap 
worden geboren, een vrouw 
die het sperma van haar gesneuvelde echtgenoot wil laten invriezen, een verzoek om abortus omdat het leven van de moeder op het spel staat.

De lijst is eindeloos, weet prof. Avraham Steinberg. De 65-jarige arts staat aan het hoofd van de afdeling medische ethiek in het Joodse ziekenhuis en was jarenlang voorzitter van de nationale raad voor bio-ethiek in Israël.

„Het zijn niet langer de bekende vraagstukken van abortus en euthanasie”, vertelt de hoogleraar in zijn kantoor in Jeruzalem. „Tegenwoordig kunnen we bij een bevruchte eicel al testen uitvoeren waaruit blijkt welke kleur ogen het kind zal krijgen. De technologie staat voor niets. Aan ons de opdracht om de grenzen van de wetenschap te bewaken.”

De mens is daarin niet autonoom, benadrukt Steinberg. „We zijn in de eerste plaats 
aan de wetten van dit land gebonden. Je kunt het soms oneens zijn met de regelgeving; dan moet je die aanvechten. Maar je kunt niet eigenhandig tegen de wet ingaan.”

Moeilijker wordt het als er geen officiële wet bestaat die in een bepaalde kwestie voorziet of wanneer de regelgeving achterloopt, zegt Steinberg. „In principe geeft de Halacha (Joodse religieuze wet, RD) antwoord op alle vragen. Die moet echter wel juist worden geïnterpreteerd. Dat gebeurt in het ziekenhuis door een aantal rabbijnen.”

Soms moeten er inventieve oplossingen worden gezocht om de Joodse wet in ere te houden. Vooral als het gaat om het houden van de sabbat. Liften stoppen op die dag automatisch op elke verdieping, zodat de gebruiker geen handeling hoeft te verrichten. Bewegingsmelders zorgen ervoor dat de verlichting automatisch aangaat, zodat ook in dat geval het vierde gebod niet hoeft te worden overtreden.

Levensbedreigend

Een uitzondering vormen levensbedreigende situaties, vertelt Steinberg. „In de Joodse leer staat de waarde van het leven boven alles. Zelfs als je twijfelt of je met een bepaalde ingreep écht een leven redt, moet je die handeling toch uitvoeren.”

Dan nog zijn er situaties die artsen voor grote dilemma’s plaatsen, aldus de Joodse ethicus. „Wij beschouwen orgaandonatie bijvoorbeeld als een edele daad, want zo’n gebaar kan een leven redden. Maar een succesvolle transplantatie kan het best worden gedaan met organen van iemand die hersendood is. In dit ziekenhuis accepteren wij hersendood niet als het einde van het leven. Wij verklaren iemand pas overleden als de hartslag en de ademhaling zijn gestopt.”

Dit is het tweede deel in een serie over het Shaare Zedekziekenhuis.

rd.nl/shaarezedek

Meer over
Shaare Zedek

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer