Kerk & religie

„Geef indianen hun eigen cultuur terug”

GRAND RAPIDS – Kan een indiaan op zijn eigen wijze christen zijn? Volgens Richard Twiss ondervindt de indiaanse cultuur geen enkele waardering in de Amerikaanse kerken. „Alles wat in onze traditie aanwezig was, is als heidens uitgeroeid. We vereren niet de natuur of Moeder Aarde, maar de enige Schepper en Zijn Zoon Jezus, maar wel op een wijze die bij onze cultuur past.”

Klaas van der Zwaag
25 June 2010 20:57Gewijzigd op 14 November 2020 11:01
GRAND RAPID – Richard Twiss is een van Amerika’s bekendste voorvechters van de cultuur van indianen. Twiss kleedt zich als een indiaan. Zijn lange haar symboliseert de traditie. „Indianen werden in het verleden gedwongen hun haar af te knippen. Hudson Tay
GRAND RAPID – Richard Twiss is een van Amerika’s bekendste voorvechters van de cultuur van indianen. Twiss kleedt zich als een indiaan. Zijn lange haar symboliseert de traditie. „Indianen werden in het verleden gedwongen hun haar af te knippen. Hudson Tay

Richard Twiss is een van Amerika’s bekendste voorvechters van de cultuur van indianen, ook wel ”inheemse volken” (indigenous people) genoemd. Hij behoort zelf tot de Lakota/
Siouxstam. Twiss is oprichter en president van Wiconi International, een organisatie die het Evangelie verbreidt onder de inheemse bevolking. Als afgevaardigde van Wiconi International was hij deze week aanwezig op de bijeenkomst van de World Communion of Reformed Churches (WCRC).

Twiss groeide op als hippie, raakte aan de drank en aan de drugs. Pogingen van zendelingen om hem de Bijbelse boodschap bij te brengen, hadden geen vat op hem. „Het christendom stond voor mij gelijk aan de religie van de kolonialisten die mijn cultuur hadden ontvreemd.”

Toch ontkiemde het zaad van het Woord. „Ik had op een avond een grote hoeveelheid drugs genomen en bevond me op het strand van Hawaï. Toen herinnerde ik mij de stem van een zendeling die me vroeg of ik Jezus kende. Ik heb toen met alle kracht in mij Zijn Naam aangeroepen: „Jezus als U bestaat, wilt U dan komen in mijn hart.” Op dat ogenblik verdween de invloed van de drugs. De angst viel van me af en een onuitsprekelijke vrede daalde in mij neer. Het was op dat strand dat de Schepper Zichzelf aan mij openbaarde in de persoon van Jezus Christus.”

Sindsdien noemt Twiss zichzelf geen „christen”, maar „een volgeling van Jezus.” Het gaat hem om de bevrijdende boodschap van Jezus, Die liefde openbaart aan reddeloos verloren zondaren. Twiss vervult een bemiddelende rol tussen de indiaanse gemeenschap enerzijds en overheid en kerken anderzijds. Hij toont zich verontwaardigd over het systeem van reservaten, waar indianen geïsoleerd worden van hun cultuur. Soms komen ze terecht in internaten, meestal gerund door kerken. Daar worden indiaanse kinderen naartoe gestuurd om ‘opgevoed’ te worden tot Amerikaanse burgers. „De leus was: Dood de indiaan en red de mens. Veel kinderen zijn misbruikt, lichamelijk en seksueel. Duizenden zijn erdoor getraumatiseerd.”

Door de stelselmatige achterstelling van de indianen scoort de bevolkingsgroep volgens Twiss het hoogst in de statistieken als het gaat om alcoholisme, zelfmoord en werkloosheid. Amerika telt 2,4 miljoen indianen, verdeeld over 300 reser­vaten en 250 stammen. „In de tijd van Columbus waren er zo’n 20 miljoen indianen, in 1900 waren er nog 240.000 over. We kunnen spreken van een van de grootste genocides ter wereld. Ongeveer 200 stammen zijn volledig uitgeroeid. Men 
zag indianen als hindernis voor de beschaving. Daarom leek totale uitroeiing de enige op­lossing. Bijna was dat gelukt.”

Volgens Twiss vormden de eerste puriteinse pioniers in de zeventiende eeuw een gunstige uitzondering. „Zij vroegen de indianen hoe ze moesten jagen en hoe ze landbouw moesten bedrijven. Maar dat duurde niet lang. Puriteinen kwamen om religieuze redenen naar Amerika. De kolonisten na hen kwamen om er financieel beter van te worden. De eerste groep bestond uit ambassadeurs van Jezus Christus, de anderen waren alleen uit op rijkdom en macht.”

Twiss kleedt zich als een indiaan. Zijn lange haar, al dan niet gebundeld in een lange vlecht, symboliseert de traditie. „Indianen werden in het verleden gedwongen hun haar af te knippen. Hudson Taylor, een groot zendeling in China, liet zijn haar echter groeien en kleedde zich als Chinees. Daarom werd hij door zijn Britse kameraden beschouwd als iemand die hun levenswijze verwierp. Ondanks het feit dat Taylor uitgestoten werd, werd hij een van de meest vruchtbare zendelingen in Gods Koninkrijk.”

Twiss verwerpt elke vorm van syncretisme of vermenging van de boodschap van Jezus met andere godsdiensten. „De meeste indianen zijn monotheïstisch, geloven in een universele, absolute Schepper. Zij vereren Moeder Aarde niet. De aarde is wel hun moeder, die hen voedt en kleedt, maar ze vereren God.”

Hij hoopt dat hij bij de Amerikaanse kerken begrip kan wekken voor indiaanse mede­gelovigen. „Indianen vormen een integraal onderdeel van Gods plan met Amerika. Onder de evangelicale leiders ontbreken helaas inheemse vertegenwoordigers. Zending onder de indianen heeft gefaald. Als 97 procent van de inheemse bevolking buiten Christus sterft, moeten we onze methoden grondig onderzoeken.”

Meer over
Serie: WCRC

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer