„Eén klapband en de halve caravan ligt uit elkaar”
WOLFHEZE - Vele tientallen liters drinkwater aan boord of compleet doorgesleten banden. Wegenwacht Henk Sakkers komt de gekste dingen tegen. Vakantiegangers zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s die ze lopen door onvoorbereid met hun caravan op pad te gaan, zegt hij. „Eén klapband en de halve caravan ligt uit elkaar.”
Hoe is het gesteld met de caravans op de Nederlandse wegen?
„Het gaat de goede kant op, maar het kan nog altijd beter. Dat bleek weer uit de controles die we onlangs hielden. Het zijn vooral kleine gebreken die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Nogal wat bestuurders zijn gewoon slordig; die trekken hun caravan uit de stalling en gaan zo de weg op.De afgelopen weken konden caravanbezitters vrijwillig hun boeltje laten controleren op verschillende plekken langs de snelweg. We keken naar het gewicht, de bandenspanning; de standaardcontroles. Indien nodig voerden we kleine reparaties uit. Zelf stond ik twee zaterdagen langs de A12 richting Duitse grens, op parkeerplaats Oudbroeken. Daar hebben we ongeveer 240 caravans gecheckt.”
Welke gebreken trof u het vaakst aan?
„De helft van de caravans bleek te zwaar beladen. Zo trof ik iemand die 80 liter water aan boord had. Het water uit zijn eigen woonplaats was het beste van Europa, beweerde hij. Maar met zo’n gewicht erbij zit je al snel boven het maximum. Dat werd dus lozen. Iets anders is onderspanning op de banden. Dat kwam nog vaker voor. En dan heb je nog zaken zoals loshangende stekkers en gebroken stroomkabels.”
Wat is het opvallendste mankement dat u bij de controle constateerde?
„Een caravan waarbij het canvas van de banden al naar buiten kwam, zó oud waren die wielen. Je hoeft geen specialist te zijn om te zien dat-ie op klappen stond.”
Welke risico’s lopen bestuurders die onvoldoende voorbereid de weg op gaan?
„Wie met te zachte banden gaat rijden, heeft grote kans op een klapband. De temperatuur loopt snel op, waardoor het loopvlak loslaat. Klapt de band, dan komen er enorme krachten vrij. Ik heb wel caravans gezien waarbij de flappen rubber complete keukenblokken van hun plaats hadden geslagen.”
Welk advies geeft u de caravanbezitter?
„Caravans maken gemiddeld niet veel kilometers en staan lang stil. Toch is het raadzaam de caravan minimaal één keer per jaar te laten nakijken door de dealer. Goed onderhoud is heel belangrijk. En wat veel mensen vergeten, is dat de banden een maximale levensduur van gemiddeld zes jaar hebben. Bij de controles kwamen we banden tegen die er al twaalf jaar onder zaten. Dan vráág je om problemen.”
Aan caravans mankeert nogal wat, stelt de ANWB. De sleurhutten zijn meer dan eens te zwaar beladen. Ook de bandenspanning is vaak niet in orde. Vandaag het vijfde en laatste deel in een serie over caravanbezitters.