Boekensector lanceert kerstcommercial om lezen te bevorderen
Minister Eppo Bruins van Cultuur heeft zaterdagochtend een grote nieuwe campagne van de Nederlandse boekensector gelanceerd. Met onder meer een kerstcommercial over lezen, die de komende weken veel op televisie, sociale media en in bioscopen te zien is, willen schrijvers, uitgeverijen en boekwinkels in de decembermaand de aandacht op lezen vestigen. Bruins startte de campagne in zijn woonplaats Ermelo, in zijn favoriete boekwinkel.
De titel van de campagne is Wie leest heeft een goed verhaal. Het is de bedoeling dat het zogenoemde leesoffensief meerdere jaren duurt. Het initiatief komt van De Leescoalitie, een monsterverbond van alle Nederlandse organisaties en belanghebbenden op het gebied van lezen en boeken.
De campagne, die wordt ondersteund door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, is gemodelleerd naar Iers voorbeeld. Hier maakte de overheid het bevorderen van lezen en leesvaardigheid prioriteit nadat uit een Europees onderzoek was gebleken hoe slecht de leesvaardigheid van de Ieren was.
Het is voor het eerst dat de boekensector een kerstcommercial heeft gemaakt over de kracht van lezen. De reclamefilm toont hoe lezen twee verliefde jongeren tijdens de feestdagen samenbrengt. „Lezen is van levensbelang en vormt een basisrecht voor ieder kind”, stelt directeur Eveline Aendekerk van boekenkoepel CPNB. „Goed leren lezen is essentieel in de strijd tegen kansenongelijkheid en cruciaal voor het functioneren van een samenleving.”