Actiegroep: effect extra aanvliegroute op geluidshinder overschat
Het positieve effect van een vierde aanvliegroute naar Schiphol op de geluidshinder wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overschat. Dat meldt Stop4deroute vrijdag op basis van een eigen rapport. De stichting roept het ministerie daarom op geen stappen te zetten voor „grondig” onderzoek is gedaan naar dit „te rooskleurige” beeld van de afname van geluidshinder.
Het rapport komt volgens Stop4deroute „op de valreep van een grote stap in de besluitvorming” over de nieuwe aanvliegroute, want in december wordt het ontwerp van de herziening van het luchtruim gepresenteerd. De vierde aanvliegroute komt over Gelderland en Utrecht en is volgens de stichting goed voor tweehonderd tot driehonderd extra vliegtuigen per dag.
De stichting meldt op basis van het rapport dat de nieuwe manier van aanvliegen op de Amsterdamse luchthaven niet wezenlijk verschilt van de huidige situatie. Daarom moeten „niet te veel positieve effecten” worden verwacht van de herziening van het luchtruim. Stop4deroute concludeert dat een vierde aanvliegroute daarnaast ook nog „grote negatieve effecten” heeft, doordat onder meer een nieuw hindergebied ontstaat. Volgens de stichting krijgen 1,3 miljoen mensen extra overlast van dalend vliegverkeer door de nieuwe route.