Containerverkeer via Rode Zee loopt drastisch terug
Door de aanvallen op schepen in de Rode Zee is er bijna 70 procent minder containerverkeer in de regio dan normaal. Egypte ziet de inkomsten uit het Suezkanaal flink dalen.
De Suez Canal Authority (SCA) meldde vrijdag dat het kanaal sinds het begin van dit jaar 40 procent minder heeft opgeleverd dan in de eerste dagen van vorig jaar. Het aantal doorvarende schepen daalde in deze periode van 777 naar 544.
SCA-voorzitter Osama Rabie zegt rederijen kortingen te hebben aangeboden om alsnog de gevaarlijk geachte route te nemen. Hier gingen zij echter nauwelijks op in omdat zij liever wachten totdat de onrust wat is gaan liggen. Alleen schepen die grote haast hebben met hun lading, kiezen er volgens Rabie voor om om te varen langs de zuidelijke punt van Afrika.
Door Iran gesteunde Houthi- rebellen vallen sinds twee maanden bijna dagelijks westerse schepen aan in de Rode Zee, om steun te betuigen aan Hamas in de oorlog met Israël. Rederijen mijden daarom de belangrijke doorvaarroute waar ook het Suezkanaal onderdeel van is.
Er is bijna 70 procent minder containerverkeer in de regio dan normaal, maakte het Duitse Kiel Institute for the World Economy donderdag bekend. Doordat schepen omvaren via Kaap de Goede Hoop in Afrika, duurt het soms wel twintig dagen langer om goederen vanuit Aziatische productiecentra naar Europa te verschepen. Toch verwacht het instituut niet dat dit gevolgen zal hebben voor de consumentenprijzen in Europa.
De economen van het Duitse instituut houden de wereldwijde bewegingen in de scheepvaart in realtime in de gaten. Hierdoor kunnen ze verstoringen in de ketens heel precies analyseren.
Wereldwijde handel
Zo’n 10 procent van de wereldwijde handel gaat via de Rode Zee. Door de aanvallen daalde de wereldwijde handel in december met 1,3 procent vergeleken met november, aldus het Duitse economische onderzoeksinstituut Ifw.
Containerschepen van de Deense rederij Maersk blijven de Rode Zee mogelijk nog maandenlang mijden, zei topman Vincent Clerc donderdag in een interview met de Britse zakenkrant Financial Times. De omleiding maakt de reis volgens Clerc 13.000 kilometer langer en kost per container honderden dollars meer aan onder meer brandstof. De rederij heft nu een extra toeslag.
De situatie in de Rode Zee kan grote gevolgen hebben voor consumenten, de beschikbaarheid van producten en de wereldwijde economie, aldus Clerc. „Op de korte termijn kan dit grote verstoringen veroorzaken aan het eind van januari, februari en in maart”, waarschuwt hij.