Tim bouwt voor zijn pws zelf een motorblok
Een profielwerkstuk schrijven is meestal iets theoretisch. Voor Tim niet, hij bouwt zelf een motorblok.
Tim van Ginkel (17) uit Lunteren volgt de vak-HAVO aan het Van Lodenstein College in Amersfoort. Tweeënhalve dag volgt hij het reguliere lesprogramma in Amersfoort. De andere helft van de week buigt hij zich over de werking van een motorblok. Daarover schrijft hij zijn profielwerkstuk. Het onderwerp klinkt technisch: ”Wat voor effect hebben de poorteigenschappen van de spoelpoorten op het vermogen van een tweetakt motor?”
Om dat te onderzoeken kun je een theoretische verhandeling schrijven. Maar Tim bouwt daarbij ook zelf het motorblok: „Ik ben begonnen om een bestaande motorblok aan te passen. Het is een blok van 50 cc, afkomstig uit een Tomos brommer. Het is een tweetaktmotor waarbij je bij elke omwenteling een ontbranding hebt in plaats van bij elke twee omwentelingen zoals bij een viertakt-motorblok. Daarentegen is met een tweetaktmotorblok minder rendement te halen. Voor mij is het een uitdaging om het blok nog verder op te voeren.” Waar Tim eerst alleen wat wilde aanpassen, gooide hij het later over een andere boeg. „Ik gebruik alleen de tandwielen en de krukas. De rest maak ik zelf.”
Daarvoor heeft Tim de beschikking over een werkplek in het naastgelegen Hoornbeeck College. Ook thuis in de schuur worden veel aanpassingen aan het motorblok gedaan. Dat gaat met vallen en opstaan. „Ik heb veel opnieuw moeten doen. Ik ben alleen al 200 uur bezig geweest met tekenen. En als het na een ochtend zwoegen ‘s middags toch lukt, heb ik weer wat geleerd.”
Op het motorblok komt een nieuwe cilinder, die Tim zelf maakt. „Ik heb zelf een mal gemaakt met behulp van een 3D-geprint model. Daar doe ik gips omheen, waardoor er een mal ontstaat waar ik het vloeibaar aluminium in kan gieten.” Een tijdrovende klus, want de 3D-print is na 30 uur klaar en het maken van de mal is vijf uur werk.
Het werken aan een project en profielwerkstuk samen bevalt Tim prima. „Ik knutselde thuis altijd al wel graag, maar het opbouwen van een heel motorblok is iets waar ik enorm veel van leer.” De vak-HAVO is voor Tim, die volgend jaar wil beginnen met een studie werktuigbouwkunde, een uitkomst. „Vijf dagen op school, net zoals vorig jaar, dat bracht me weinig. Nu ben lekker praktisch bezig en met mijn schoolwerk gaat het ook goed.”
Dit is het vierde deel in een serie interviews over profielwerkstukken.