Economiekrimpflatie

Instagrammers op @rdbeeld ergeren zich aan minder voor hetzelfde geld

Gelukkig, een zak Lay’s Chips blijft even duur. Zou een consument kunnen denken. Mis poes! Er zit 25 gram minder in een zak, maar de prijs blijft hetzelfde.

1 March 2023 18:16Gewijzigd op 2 March 2023 08:18
Meeste klachten bij de Consumentenbond over de aanmaaklimonade van Karvan Cévitam. beeld Karvan Cévitam
Meeste klachten bij de Consumentenbond over de aanmaaklimonade van Karvan Cévitam. beeld Karvan Cévitam

Krimpflatie noemen we dat en de consument ergert zich er wild aan. Dat blijkt uit reacties op het Instagramaccount van het Reformatorisch Dagblad. „Zakken snoepjes zijn met een derde inhoud verminderd” moppert een moeder van vijf kinderen. De prijs bleef hetzelfde.

De Consumentenbond trok vorig jaar al over de krimpflatie aan de bel, maar dat heeft niets geholpen. Op het meldpunt Eerlijk van de bond gingen dit jaar 900 van de ruim 1500 meldingen over het verschijnsel.

De meesten gingen over de siroop van Karvan Cévitam. „Hoewel wij een kleinere verpakking hebben (600ml), kan je nog steeds dertig glazen limonade per fles maken”, reageert het bedrijf. „Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat de limonade met een mengverhouding van 1 op 9 nog net zo lekker is.”

Het kan nog erger: minder inhoud voor een hogere prijs. In een kuipje Gouda’s Glorie Volle Pond zit nog maar 500 gram in plaats van 600 gram. Maar de prijs steeg van 1,85 euro naar 2,49 euro, een prijsverhoging van 62 procent per 100 gram. In een zak Hema Koffiepads zitten zes minder pads, maar de prijs ging 50 eurocent omhoog. „Je wordt letterlijk beetgenomen”, reageert neeltje_dk.

Instagrammer eenvoudighuishouden: „Verkapt of niet, alle prijzen rijzen de pan uit terwijl er nog steeds ik-weet-niet-hoeveel winst gemaakt wordt. Schijnt heel normaal te zijn, iets waar wij als de minder bedeelden maar niet al te hard over moeten klagen.”

De Consumentenbond gaat aan de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) vragen om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken.

Op de vraag waarom de verpakkingen krimpen, antwoorden fabrikanten dat ze te maken hebben met stijgende energie-, transport- en grondstofkosten. Om de producten niet te veel in prijs te laten stijgen, stoppen ze minder inhoud in de verpakking.

Ook een vernieuwde receptuur en het tegengaan van verspilling worden door fabrikanten als redenen aangehaald voor een kleinere inhoud. Voor vragen over de prijs hullen ze zich in stilzwijgen en verwijzen ze naar de supermarkten. Die op hun beurt zeggen dat ze toch echt voldoen aan de wettelijke eisen.

Voedselwaakhond Foodwatch is een onlineprotestactie gestart.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer