Onderzoek: e-readers en VR-brillen populair tijdens Black Friday
E-readers en virtualrealitybrillen behoorden tot de bestverkochte producten tijdens de afgelopen Black Friday-week. Dat concluderen GfK en NIQ op basis van onderzoek. Volgens de marktonderzoekers leverden deze artikelen respectievelijk 56 procent en 46 procent meer omzet op in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat zijn flinke uitschieters binnen de categorie consumentenelektronica, waarvan de omzet met 3,6 procent steeg.
GfK en NIQ hebben de omzet geanalyseerd die werd geboekt in week 48, waarvan de vrijdag Black Friday was. De sterkste omzetstijging ten opzichte van vorig jaar was te zien in de verkoop via webshops, goed voor 4,7 procent. In fysieke winkels nam de omzet volgens de marktonderzoekers met 1,7 procent toe. Bijna 64 procent van de omzet werd tijdens de week van Black Friday gerealiseerd via onlinekanalen.
Naast e-readers en VR-brillen waren ook haardrogers, laptops, smartphones en tablets populairder dan vorig jaar. Naast consumentenelektronica zagen de marktonderzoekers ook „dubbele groeicijfers” voor fysieke boeken en muziek, zoals cd’s en vinyl. „Doordat Black Friday kort op Sinterklaasavond viel, heeft dit waarschijnlijk bijgedragen aan deze stijging, omdat deze producten vaak populaire cadeau-items zijn”, leggen GfK en NIQ uit.