Bedrijven in VS stoppen met wokeactiviteiten
De grote Amerikaanse winkelketen Walmart maakte deze week bekend te stoppen met programma’s om de diversiteit te bevorderen. Daarmee voegt het bedrijf zich in een trend binnen het Amerikaanse bedrijfsleven om te breken met wokebeleid.
Concreet betekent de koerswijziging dat Walmart stopt met het subsidiëren van activiteiten die de emancipatie bevorderen van de lhbti-beweging en van etnische groepen. Uitzondering vormt de jaarlijkse Pridecampagne; die ontvangt voorlopig nog wel geld.
Verder biedt het bedrijf niet langer speciale weerbaarheidscursussen voor mensen uit de genoemde groepen aan en zal bij sollicitaties niet langer de regel gelden dat bij gelijke geschiktheid sollicitanten met deze achtergronden voorrang hebben.
Ook maakt het bedrijf een einde aan de deelname aan de Human Rights Campaign Corporate Equality Index, een jaarlijkse enquête om beleid, praktijken en voordelen die relevant zijn voor lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en queerwerknemers te meten.
Verder verwijdert Walmart ongepaste seksuele en/of transgenderproducten die (ook) voor kinderen zijn bedoeld.
Walmart is met 4700 filialen en een jaaromzet van bijna 650 miljard dollar (617 miljard euro) de belangrijkste winkelketen en grootste werkgever in de VS. Met deze beslissing sluit de retailer zich aan bij verschillende grote bedrijven in de VS die in het achterliggende jaar afscheid hebben genomen van hun wokebeleid.
Andere ondernemingen die dit deden, zijn onder andere de koffiegigant Starbucks, tractorfabrikant John Deere, motorfabrikant Harley Davidson, drankenfabrikant Jack Daniel’s, de keten van doe-het-zelfzaken Lowe’s en autofabrikant Ford Motor Company.
George Floyd
Het zogenoemde diversiteitsbeleid heeft in Amerika grote opgang gemaakt na de dood van George Floyd, de Afro-Amerikaanse man die in mei 2020 in de stad Minneapolis om het leven kwam toen de politie hem arresteerde. Dat leidde niet alleen tot een sterke antiracistische reactie onder leiding van de beweging Black Lives Matter, maar gaf ook een impuls aan de emancipatiebevordering van andere groepen die zich gediscrimineerd voelden, zoals de lhbti-beweging. De regering-Biden nam op dat terrein diverse maatregelen en bedrijven sloten zich daarbij aan.
Het laatste jaar is er sprake van een tegenbeweging. Verschillende ondernemingen maken een einde aan programma’s ten gunste van deze groepen. Politicoloog Kedron Bardwell van de conservatieve organisatie American Values Coalition noemt het besluit van Walmart „een belangrijk signaal aan de samenleving dat de wokegedachte aan invloed inboet.”
Volgens hem is het diversiteitsbeleid en het aanbod van seksuele en transgenderproducten veel Amerikanen een doorn in het oog. „Door deze producten in de schappen te hebben, lijkt het of de doorgeschoten moraal normaal is.”
„De gemiddelde burger wil terug naar het gezond verstand” - Robby Starbuck, activist tegen diversiteitsbeleid
Bardwell acht niet uitgesloten dat een dreigende boycot het bedrijf tot het besluit heeft gebracht. „Van verschillende kanten werd daartoe opgeroepen.”
Verder beseffen veel ondernemingen dat er onder president Trump een andere wind gaat waaien. Hij heeft beloofd af te rekenen met „de transgendergekte”.
Elite
De zorg van Bardwell is wel dat de culturele elite nog niet op andere gedachte is gebracht. „Maar het bedrijfsleven beseft dat het nodig is de ankers in het conservatieve gedachtegoed te slaan.”
Robby Starbuck is in de VS het boegbeeld van de consumentenbeweging die strijdt tegen het diversiteitsbeleid van bedrijven. Recent dreigde hij Walmart met het publiceren van een kritisch artikel over het wokebeleid van de winkelketen.
Starbuck noemt de beslissing van Walmart een duidelijk keerpunt dat bewijst dat de Amerikaanse samenleving terug wil naar normaliteit. „Het woketijdperk voor onze ogen. De gemiddelde burger wil terug naar het gezond verstand en neutraliteit. Niet langer is woke de trend. De gewone mensen bepalen weer wat normaal is.”