Economie

Scheepsbouwbedrijf Alumax uit Meppel kan de vraag naar aluminium boten bijna niet aan

Remko Germeraad bouwde in 2003 samen met zijn zwager Jarno Visscher in de avonduren zijn eerste polyester sloep. Plaats van handeling: de garage van Remko’s ouders in Hasselt. Tegenwoordig verlaten jaarlijks zestig tot tachtig aluminium boten, zowel voor de particuliere als de zakelijke markt, de hallen van hun scheepsbouwbedrijf Alumax Boats in Meppel.

21 February 2017 15:16Gewijzigd op 16 November 2020 09:51Leestijd 4 minuten
Port of Zwolle riep scheepsbouwer Remko Germeraad (voorgrond) deze maand uit tot havenondernemer van het jaar. Op de achtergrond een watertaxi in aanbouw. beeld RD, Anton Dommerholt
Port of Zwolle riep scheepsbouwer Remko Germeraad (voorgrond) deze maand uit tot havenondernemer van het jaar. Op de achtergrond een watertaxi in aanbouw. beeld RD, Anton Dommerholt

Vrijdag 10 februari. Port of Zwolle, het gezamenlijke bedrijf van de havens van Meppel, Zwolle en Kampen, houdt zijn eerste ‘havendiner’. Hoogtepunt is de toekenning van de titel ”havenondernemer van het jaar” aan Remko Germeraad. Het juryrapport wijst onder meer op de stevige groei van Alumax Boats. Aluminium boten van de jonge onderneming uit Meppel varen in minstens zes Europese landen. Plannen voor een forse uitbreiding liggen klaar. „We willen groeien naar 150 boten per jaar”, zegt de 40-jarige scheepsbouwer.

Een paar dagen na de prijsuitreiking wordt er bij Alumax gewoon weer hard gewerkt. Door de tien medewerkers, maar ook door de twee ondernemers. Die hebben de taken verdeeld: Visscher (38) is verantwoordelijk is voor de bouw van de casco’s en verzorgt de administratie, Germeraad regelt de in- en verkoop en is het gezicht van Alumax.

Uit een van de twee hallen op het bedrijventerrein bij de Meppeler Sethehaven klinkt het geluid van slijpmachines en hamers. Daar worden de casco’s gebouwd, vertelt Germeraad. Alumax bestelt het plaatwerk op maat, naar eigen ontwerp. Elke boot wordt vervolgens vanaf ”het vlak” opgebouwd. Het aflassen van de naden steekt heel nauw. Germeraad: „Aluminium is erg gevoelig voor temperatuurwisselingen. Het lassen moet voorzichtig gebeuren bij een niet te hoog vermogen. Niet elke lasser heeft daar gevoel voor.”

In de andere hal worden de voortstuwing en de installaties gemonteerd en vindt de verdere afbouw plaats. Daar staan deze woensdagmiddag drie boten op trailers, gereed voor aflevering. Stoere scheepjes zijn het, pakweg 6 meter lang en uitgerust met buitenboordmotoren van 90 paardenkrachten. De bestickering maakt duidelijk dat ze bestemd zijn voor de brandweerregio IJsselland. „Ze zijn voor de duikteams in Zwolle, Deventer en Olst”, zegt de scheepsbouwer.

Een grotere ‘werkboot’ moet nog worden afgebouwd. Op de grijze scheepswand vallen gepolijste plekken op. „Dat waren doorlassingen van de spanten. De huid moet perfect glad zijn”, legt een medewerker uit. Op een pallet staat een 420 pk zware dieselmotor te wachten tot hij in het schip gehesen wordt. De boot heeft duidelijk een andere functie dan de brandweerboten. Germeraad: „Het is een watertaxi, onze achtste voor Rotterdam.”

Alumax bouwt boten voor afnemers van diverse pluimage. Het kleinste scheepje is een 3,5 meter lange zogeheten mob (man-over-boord), een soort reddingbootje dat grotere schepen aan boord hebben om iemand die te water is geraakt snel op te kunnen pikken. Voor particulieren bouwt Alumax diverse types tenders (speedboten) en sloepen met lengtes tussen de 5,70 en de 7,50 meter. Werkboten zijn er ook in verschillende uitvoeringen, veelal op maat gemaakt voor havendiensten, rondvaartondernemingen, vissers, natuurbeheerders en windparken. Germeraad: „Het grootste schip tot nu toe is een kotter van 24 meter voor een kokkelvisser uit Harlingen. Die heeft een diepgang van 33 centimeter maar kan wel 20 ton laden.”

Alumax –de naam verwijst naar „haal het maximale uit aluminium”– wil zich van de concurrentie onderscheiden door de totale bouw in eigen hand te houden, van tekening tot aflevering. Alleen het snijden van het plaatwerk (4-20 millimeter dik) is uitbesteed. De prijs varieert van 4500 euro voor de kleinste boten tot 8 ton voor het vissersschip. De kwaliteit mag uiteraard niet ter discussie staan. „Elke boot testen we voor aflevering in het Meppelerdiep”, zegt Germeraad.

Enthousiast vertelt de scheepsbouwer over de eigenschappen van aluminium. „Het is lichter dan staal en veel sterker dan polyester. En het roest niet. Verven kan maar hoeft niet. In zoet water brengen we onder de waterlijn ook geen antifouling aan (speciale verf die aanhechting van waterorganismen tegengaat, TR). Dat betekent voor de klant een forse kostenbesparing. En onze boten kunnen het hele jaar in het water blijven liggen.”

Nieuwe opdrachten haalt Alumax vooral binnen door mond-tot-mondreclame. Daarnaast staat het bedrijf op de watersportshow Hiswa in Amsterdam en op de maritieme vakbeurs in Gorinchem. Na een dip tijdens de crisis heeft de markt zich volgens Germeraad sterk hersteld. „We moeten nu al geregeld nee verkopen, daarom gaan we uitbreiden. De nieuwe hal wordt 3 meter hoger dan de huidige, want we bouwen steeds grotere boten.”


Bedrijfsgegevens

Bedrijf: Alumax Boats

Waar: Meppel

Product: aluminium boten

Sinds: 2003

Omzet: 1,5 miljoen euro (2016)

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer