Het gaat niet goed met de kleine schoenenwinkels. Gerrieke Pas van Pas Schoenmode uit Scherpenzeel kent de trend. Online schoenenreuzen als Zalando en Omoda draaien goed. Toch zit ze niet bij de pakken neer. „Elk jaar mogen wij een paar procent omzetstijging zien.”
Donderdag presenteerde ABN AMRO een rapport over de schoenenbranche. De cijfers logen er niet om. Vorig jaar sloten bijna 200 kleinere schoenenwinkels definitief de deuren. De concurrentie is hevig, de omzetten van de winkels daalden met 9 procent en de winstmarges staan onder druk.
De webwinkels daarentegen deden goede zaken. Consumenten gaven vorig jaar ruim 720 miljoen euro uit aan schoenen via internet. Dat is bijna de helft meer dan in 2015. De online verkoop van schoenen is daarmee een van de snelst groeiende categorieën, aldus de bank.
Gerrieke Pas komt donderdagmiddag net terug van een schoenenbeurs met de herfst- en wintercollectie 2017/2018 in Nieuwegein, als ze kennisneemt van het rapport van ABN AMRO. Ze herkent de cijfers en de gesignaleerde verschuivingen. „De online markt groeit. Grote jongens als Zalando en Omoda draaien goed. Dat 65 procent van de bestellingen retour gaat, kunnen ze hebben. Maar kleine schoenwinkels trekken dat niet.”
Zelf verkoopt Pas Schoenmode niet via internet. „We zijn wel online. Op Facebook, op Instagram. Je moet de klant opzoeken. We sturen ook periodiek nieuwsbrieven met weetjes, nieuws en trends. Naast de verkoop van bestaande merken als Van Bommel, Via Vai en Red Rag zijn we nu bezig met de introductie van een nieuw schoenenmerk: Xsensible. Een schoen van stretchleer met het balanspunt in het midden. Daardoor sta je heel stabiel.”
Pas sluit niet uit dat ze ooit ook online gaat verkopen. „Een concept als Topshoe is heel mooi. Maar op dit moment richten we ons op de winkel. We hebben de zaak net helemaal vernieuwd.”
Investeren in de klant is belangrijk, weet Pas. „Dat zit ’m ook in de kleine dingen. Koffie aanbieden in de winkel, een speelhoek voor kinderen, een goede ”niet goed geld terug”-regeling en een soepele klachtenafhandeling.”
Probleem van veel kleine schoenenwinkels is volgens Pas dat het hen lang voor de wind ging en dat ze niet tijdig hebben ingespeeld op de veranderingen. „Wij hebben deze zaak in 2009 overgenomen. Tien weken later kreeg mijn man hersenontstekingen. Hij was ernstig ziek, kon mij daarna niet meer bijstaan in de zaak en raakte grotendeels arbeidsongeschikt.”
Het was een stormachtige periode, zegt Pas. „Een persoonlijke crisis voordat de economische crisis doorzette. We leerden kort op de cijfers te zitten en maakten daardoor zakelijk al een omslag voordat de crisis kwam.”
Pas houdt zich vooral bezig met de inkoop, de inrichting en alles eromheen. Haar nieuwe zakelijke compagnon is voetkundig adviseur André Keizer. „Daardoor hebben we in onze winkel veel kennis in huis. We meten voeten op, kijken hoe iemand loopt, hoe een schoen aansluit. Zo nodig maken we aanpassingen in de schoen. Vooral bij kinderen is dit erg belangrijk. Kwaliteit en maatwerk verbeteren je concurrentiepositie ten opzichte van internetbedrijven.”