„Beperk nachtvluchten op vliegveld Rotterdam”
Omwonenden van de luchthaven Rotterdam The Hague Airport eisen dat de beperking van het aantal nachtvluchten tot 849 streng wordt gehandhaafd. Dat maximum van tot twee á drie vluchten per nacht wordt volgens de vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV) ten onrechte niet gecontroleerd. Evenmin worden daarvoor boetes opgelegd.
De vereniging heeft vrijdag bij de rechtbank Rotterdam beroep aangetekend tegen een besluit die norm niet te handhaven. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt volgens de omwonenden dat de norm voor het aantal nachtelijke vliegbewegingen niet in de wet is vastgelegd.
BTV-voorzitter Hubert van Breemen vindt dat de omwonenden aan het lijntje worden gehouden. Het aantal nachtvluchten ligt inmiddels „ver boven de duizend”. In brieven van de overheid, zoals van toenmalig minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) uit 2009 en van ILT zelf, wordt volgens hem een plafond van 849 nachtvluchten genoemd. De huidige overschrijding wordt mede veroorzaakt door de traumahelikopter, die op de voormalige luchthaven Zestienhoven is gestationeerd.
De omwonenden noemen de bescherming tegen de hinder belangrijk. Zij verwijzen naar het rapport van de Gezondheidsraad uit 2014, waarin de invloed van nachtelijk geluid op de slaapkwaliteit bewezen wordt geacht.
De ILT stelde eerder dat Rotterdam The Hague Airport tussen 1 november 2014 en 31 oktober 2015 binnen de normen voor geluidsbelasting is gebleven. In die periode zijn 975 nachtvluchten uitgevoerd. Er werden twee overtredingen van het nachtregime (23.00-07.00 uur) geconstateerd, waarvan er een viel toe te schrijven aan uitzonderlijke weersomstandigheden.