Kerk & religie

Zending via internet vaak nog toekomstmuziek voor buitenlandse kerken

Internet biedt nieuwe mogelijkheden voor zending, zo probeerde dr. Marten Visser donderdag duidelijk te maken tijdens een zendingconferentie in Lunteren, georganiseerd door de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK). Maar buitenlandse christenen zijn daar om uiteenlopende redenen nog niet altijd van overtuigd.

Van onze verslaggever
12 October 2016 18:55Gewijzigd op 16 November 2020 07:29
TUA-docent missiologie drs. J. van 't Spijker (m.) in gesprek met buitenlandse gasten. beeld RD
TUA-docent missiologie drs. J. van 't Spijker (m.) in gesprek met buitenlandse gasten. beeld RD

„Als wij gaan evangeliseren via internet, komen we echt in de problemen.” Een Russische bezoeker van de conferentie, een initiatief van de deputaten buitenlandse zending van de CGK, is er niet van overtuigd dat zending via internet een goed idee is. De recent aangenomen anti-evangelisatiewetten in Rusland nopen tot voorzichtigheid, stelt hij. „Internet zit bovendien vol gevaren door alle zondige dingen die je tegen kunt komen. Die kunnen kan het geestelijk leven van christenen doen verkillen.”

De conferentie in Lunteren werd bezocht door tientallen vertegenwoordigers van kerken in landen waar de Christelijke Gereformeerde Kerken zending bedrijven of dat in het verleden deden. De meeste buitenlandse vertegenwoordigers zullen vandaag aanwezig zijn bij de generale synode van de CGK, in Nunspeet.

Dr. Marten Visser, die tot vorig jaar zendeling was in Thailand, pionierde de afgelopen jaren met Evangelieverkondiging via internet. Met activiteiten van zijn organisatie Globalrize en de website Biblword, worden maandelijks 50 miljoen individuele bezoekers bereikt. Onder leiding van dr. Visser dachten de conferentiegangers na over de mogelijkheden van het gebruik van internet voor evangelisatie in hun eigen land.

De vraag of mensen via internet met het Evangelie bereikt kunnen worden, speelt in veel Afrikaanse landen nog amper, vertelde een zendeling uit Mozambique. Nog maar heel weinig mensen hebben toegang tot internet. Dat is juist een kans, stelde dr. Visser. „Als je je er op voorbereid, kun je heel veel aandacht van internetgebruikers naar je toe trekken op het moment dat internet doorbreekt in het land.”

Predikanten uit Zuid-Afrika zien wel mogelijkheden voor evangelieverkondiging via internet, maar maar dan vooral via mobiele telefoons. Die worden ook op het platteland gebruikt, beweerden ze. Een probleem is wel dat veel mensen als ze al een telefoon kunnen aanschaffen, weinig geld hebben om dataverkeer te bekostigen. „Sociale media zijn daardoor niet zo geschikt voor evangelisatie, omdat ze bijvoorbeeld foto’s versturen die resulteren in veel dataverkeer.”

In Rwanda en Burundi wordt nog veel gebruik gemaakt van de radio om het Evangelie te verkondigen, aldus een bezoekster. Internettoegang in het land is nog heel beperkt. Via WhatsApp stuurt ze tegenwoordig Bijbelstudies naar bekenden. Daar wordt naar uitgekeken. „Als ik een dag wat later ben met het versturen, vragen ze me al waar de dagtekst blijft.”

Zodra de stap naar het gebruik van internet voor evangelisatie is gemaakt, kunnen nieuwe vragen opdoemen, zei dr. Visser. Hij liep daar tegenaan toen hij een blog bijhield over zijn werk in Thailand. Daarbij wilde hij niet alleen vertellen over successen, maar ook over teleurstellingen. „Als je dat doet, loop je tegen een probleem met privacy aan als je vertelt dat broeder X in zonde is gevallen. Dus moet je de informatie wat algemeen houden.”

Volgens dr. Visser is een voordeel van zending via internet dat het een laagdrempelige manier van Woordverkondiging is. „Wanneer je persoonlijk op iemand af stapt, kan dat veel bedreigder overkomen en haken mensen wellicht ook sneller af.” Hij ziet dat via internet ook grote groepen moslims in aanraking komen met de Bijbel. „Dat blijkt uit de vele likes van moslims die we op Bijbelpagina’s op Facebook krijgen.”

Dr. Visser vond dat zending via internet mensen uiteindelijk in contact moet brengen met lokale kerken. In Thailand ontwikkelde hij daarvoor zelfs een speciale website. Die biedt kerken meteen zicht op de delen van het land die nog niet zijn bereikt met het Evangelie. „Ons motto is: van Facebook naar kerk. We geloven niet in internetchristenen. In de lokale kerk leef je je geloof.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer