Protestantse Kerk start campagne voor zinzoekers
”Geloven doe je in de kerk?” Onder die slogan start de Protestantse Kerk in Nederland in januari een campagne om zogenoemde zinzoekers te bereiken. „Mensen denken dat je een volleerd gelovige moet zijn voordat je de kerk kunt binnenstappen.”
De posters voor de campagne tonen foto’s van gemeenteleden uit de Protestantse Kerk met telkens een andere toevoeging aan de centrale vraag: ”Geloven doe je in de kerk? Nadenken ook”, ”Twijfelen ook”, ”Troosten ook”, ”Helpen ook”, ”Onthaasten ook”, en ”Verwonderen ook”.
Marloes Nouwens-Keller, woordvoerder van de Protestantse Kerk: „Wij willen met deze campagne, die van start gaat in de maand van de spiritualiteit, het beeld dat mensen van de kerk kunnen hebben als een gesloten vesting bijstellen. We hopen hiermee onze gemeenten te helpen om mensen te bereiken die normaal gesproken niet zo makkelijk de kerk binnenstappen.”
Hoge drempel
Uit onderzoek in opdracht van de Protestantse Kerk blijkt dat de drempel van de kerk voor zogeheten zinzoekers, mensen met vragen over het geloof, hoog is. „Ze veronderstellen dat je voor kerkgang een volleerde gelovige moet zijn. Dat je ook met vragen in de kerk terechtkunt, weten ze niet.”
Bij het ontwikkelen van de campagne heeft het Landelijk Dienstencentrum van de kerk in Utrecht diverse gemeenteleden en een predikantenpanel betrokken. „Uiteindelijk moet het contact met zinzoekers in de plaatselijke gemeenten ontstaan. Wij maken hongerig, maar in de gemeenten wordt het brood uitgedeeld.”
De suggestie van het predikantenpanel om spandoeken te drukken met de slogans erop was praktisch niet haalbaar. Wel komen er reclamezuilen van 1,5 meter hoog die via de website van de kerk te bestellen zijn. „We hopen dat gemeenten deze campagne aangrijpen om meer vindbaar te worden. Het onlangs verschenen boek ”Kijk, de kerk!” is daar ook een middel voor. Wat dat betreft zijn we consequent bezig.”
Uitdaging
Lijkt de campagne niet sterk op de campagne ”Mijn God…” van de Remonstrantse Broederschap? „Ik kan me voorstellen dat deze campagne bepaalde associaties oproept, maar wij hebben echt gekozen voor een eigen geluid dat aansluit bij al onze gemeenten. Deze campagne stelt niet een beeld van God of geloof centraal, maar daagt de beschouwer uit om een nieuw perspectief op de kerk te ontwikkelen.”
Lees ook in Digibron:
Om de zichtbaarheid van de kerk, interview naar aanleiding van het boek ”Kijk, de kerk!” (Reformatorisch Dagblad, 6 oktober 2016)